Efektívna HR stratégia pre malé firmy v 5 krokoch
Malé firmy čelia zásadnej premene pracovného prostredia, ktorá si vyžaduje viac než len improvizáciu. Prichádza čas na inteligentnú a pružnú HR stratégiu riadenia talentov, ktorá firmám umožní rásť, inovovať a pritom si zachovať ľudský prístup.
Mnoho súčasných malých firiem túto skutočnosť využíva vo svoj prospech. Vytvárajú napríklad moderné pracovné prostredie, ktoré podporuje uvoľnenejšiu a priateľskejšiu pracovnú atmosféru. Malé firmy však majú aj určité obmedzenia. Kvôli obmedzeným finančným zdrojom nie sú vždy schopné nastaviť pokročilé telekonferenčné systémy, organizovať veľké večierky alebo vytvárať zábavné aktivity pre zamestnancov.
Z tohto dôvodu sa rozvoj efektívnych HR stratégií stáva ešte dôležitejším. To všetko preto, aby spoločnosti mohli zvýšiť mieru udržania zamestnancov a pokračovať v rozvoji, namiesto toho, aby príliš často a zbytočne menili zamestnancov. Kľúčom k tomu je vytvoriť úspešné HR stratégie. Dnes teda odhalíme tajomstvo, ako to robiť efektívne.
Čo je stratégia riadenia ľudských zdrojov?
Stratégia riadenia HR je súbor plánov a postupov, podľa ktorých organizácia riadi svoje ľudské zdroje.
Úspešné HR stratégie môžu zahŕňať mnoho rôznych aspektov vzťahu zamestnávateľ-zamestnanec. Napríklad:
- nábor,
- výber,
- školenie a rozvoj,
- hodnotenie a riadenie výkonu,
- správa kompenzácií a benefitov,
- programy pre vzťahy so zamestnancami,
- základná personálna politika,
- komunikačné programy pre zamestnancov, ako sú programy zamerané na diverzitu alebo prevenciu sexuálneho obťažovania,
- organizačný dizajn, ako je vytvorenie pracovných tímov,
- alebo iné formy organizačných cieľov.
Prečo malé podniky potrebujú HR stratégiu?
Malé podniky nie sú oslobodené od potreby HR stratégie. Musia mať pripravený plán, ktorý im pomôže rásť a udržať si výkonnú pracovnú silu. Strategický HR plán môže značne uľahčiť onboarding, školenie a udržanie zamestnancov.
Majitelia malých podnikov musia pamätať na to, že zamestnanci vždy budú mať lepšie príležitosti vo väčších spoločnostiach hneď za rohom. Ak teda chcete minimalizovať riziko, že od vás zamestnanci budú chcieť odísť do spoločnosti s lepšími/viacerými benefitmi, musíte svoju spoločnosť prezentovať ako miesto vytvorené ľuďmi a pre ľudí. Potrebujete túto konkurenčnú výhodu nad ostatnými. To sa dá dosiahnuť pomocou efektívnych stratégií riadenia ľudských zdrojov.
Čo by taká stratégia mala obsahovať?
HR stratégia pre vašu malú firmu – 5 krokov k úspechu
Existujú rôzne prvky, ktoré tvoria efektívnu HR stratégiu pre malé firmy, ako je tá vaša. Hoci je skôr nemožné (a zbytočné) implementovať nespočetné množstvo zložitých postupov, existujú určité prvky, ktoré je jednoducho nevyhnutné mať.
1. Zvládnutie náborového procesu
Všetko sa začína prvým dojmom. Proces náboru je úplným začiatkom (dúfajme, že skvelého) zamestnaneckého zážitku a zapojenia zamestnancov vo vašej spoločnosti. Veci ako:
- ako vyzerajú popisy pracovných úloh,
- ako prebiehajú pracovné pohovory,
- ako postupujete pri procese registrácie,
- či vám záleží na orientácii nových zamestnancov,
môžu ovplyvniť alebo narušiť vnímanie celej kultúry vašej spoločnosti vašimi zamestnancami. Ako majiteľ malej firmy musíte venovať zvýšenú pozornosť tomu, ako zaobchádzate so svojimi zamestnancami a ako s nimi jednáte.
Praktické rady:
- vytvoriť silnú značku zamestnávateľa,
- využívať odporúčania zamestnancov,
- vytvárať pracovné ponuky vhodné pre mobilné zariadenia,
- poskytnúť odpovede na najčastejšie otázky kandidátov,
- zlepšiť popisy práce,
- využívať sociálne médiá na nábor,
- využívať digitálne trendy a sociálne médiá.
2. Zabezpečenie spokojnosti zamestnancov
Aby bola vaša HR stratégia úspešná, je dôležité mať plán, ktorý zaistí spokojnosť vašich zamestnancov v každom z nasledujúcich krokov:
- Nábor a prijímanie
- Školenie a rozvoj
- Kontrola výkonu
- Kompenzácia a výhody
Ste zvedaví, ako na to? Nižšie pre vás máme praktické rady:
- Nábor a prijímanie: Zistite, čo zaujíma uchádzačov o zamestnanie na náborovom procese a implementujte to. Mohlo by to byť napríklad vytvorenie menej formálneho prostredia na konanie pracovného pohovoru a zároveň zníženie miery stresu kandidáta.
- Školenie a rozvoj: Ak sa vaši zamestnanci radi neustále vzdelávajú, umožnite im to. Môžete buď pravidelne investovať do školenia a rozvoja zamestnancov, alebo dať zamestnancom viac voľna na ďalšie kurzy.
- Kontrola výkonu: Je dôležité, aby ste pravidelne kontrolovali obchodný výkon svojich súčasných zamestnancov. Ak chcete, aby to bolo pre zamestnancov príjemnejšie, zistite, aký spôsob by pre nich bol komfortný. Čím menej stresu v takých chvíľach spôsobíte, tým spokojnejší budú vaši zamestnanci. A čo viac, zvýši sa zapojenie vašich zamestnancov.
Počas kontroly sa ich môžete opýtať na veci, ako je firemná kultúra, ich súčasná rola, ako vychádzajú so súčasnými zamestnancami alebo aký majú dlhodobý plán v spoločnosti.
Nezabudnite, že práve tu vzniká priestor pre talent management, teda pre identifikáciu a podporu ľudí s potenciálom na rast. Ten je základným stavebným kameňom každej efektívnej HR stratégie.
- Kompenzácia a výhody: Ďalším spôsobom, ako svojich zamestnancov uspokojiť, je poskytnúť im atraktívne platy a benefity za prácu, ktorú vykonávajú.
Po prvé, nepodplácajte svojich zamestnancov. Majte predstavu o konkurenčných platoch na pozíciách, ktoré vo vašej spoločnosti zastávate, a prispôsobte tomu platy svojich zamestnancov.
Po druhé, nepodceňujte silu nepeňažných výhod a balíčka odmien, ako je členstvo v posilňovni a súkromná zdravotná starostlivosť. Tie môžu výrazne zlepšiť spokojnosť vašich zamestnancov, čo povedie k posilneniu vašej HR stratégie. Nehovoriac o tom, ako sa zmení angažovanosť zamestnancov.
3. Investície do školenia a rozvoja
Efektívna stratégia ľudských zdrojov nie je len o prijímaní a ponechaní zamestnancov v nádeji na pracovný úspech.
Ide tiež o poskytovanie neustáleho školenia a rozvoja pre vašu existujúcu pracovnú silu a zároveň umožnenie rastu spoločnosti.
To sa dá urobiť prostredníctvom alebo s použitím:
- školenia sponzorovaného spoločnosťou,
- workshopov,
- seminárov,
- konferencií,
- outsourcingu do profesionálnej vzdelávacej organizácie.
Ak dáte svojim zamestnancom šancu rásť, vaša malá firma porastie s nimi a výsledkom budú skvelé obchodné výsledky.
4. Právne základy HR manažment stratégie
Správna HR manažment stratégia musí stáť na pevných právnych základoch. Napriek tomu majitelia malých firiem často podceňujú riziká, ktoré môžu plynúť z neznalosti zákona, a to môže byť drahá chyba, ktorá môže viesť k mnohým, najmä finančným, problémom.
Správna HR stratégia pre vašu malú firmu by mala zahŕňať záujem o právnu stránku veci. Musíte sa uistiť, že dodržiavate všetky príslušné zákony a predpisy vo vašom odbore.
Nižšie sú uvedené niektoré z kľúčových oblastí dôrazu na právne záležitosti, ktoré treba vziať do úvahy vo vašej HR stratégii:
- zamestnanecké voľno,
- problémy so súkromím,
- sexuálne obťažovanie,
- pracovné zmluvy (predpokladané aj vyjadrené),
- neoprávnené ukončenie,
- diskriminácia v zamestnaní,
- mzdové a platové otázky,
- násilie na pracovisku.
Čím skôr sa o ne postaráte, tým skôr môže vaša firma začať fungovať bez obáv z porušenia zákona.
5. Prijímanie spätnej väzby a prispôsobovanie sa
Presuňme svoju pozornosť na spätnú väzbu a jej dôležitosť. Možno, že vo vašich očiach vytvoríte tú najspoľahlivejšiu HR stratégiu, ale až realita preverí, či je to skutočne tak.
Tou realitou je feedback, ktorý dostávate od ľudí, pre ktorých je HR stratégia navrhnutá: vašich zamestnancov.
Je absolútne kľúčové, aby ste:
- najprv zozbierali feedback o vašej HR stratégii,
- upravili stratégiu podľa spätnej väzby, ktorú dostanete.
Pretože vaša spoločnosť nie je veľká, máte výhodu získať podrobnejšiu spätnú väzbu od svojich zamestnancov. Nenechajte si preto ujsť túto príležitosť.
Získanie správnych nástrojov
V neposlednom rade potrebujete niečo, čo vám pomôže udržať si prehľad o všetkom, čo sme práve zdieľali: náborový proces, starostlivosť o spokojnosť zamestnancov, školenie a rozvoj, právne záležitosti a zhromažďovanie spätnej väzby.
Ako pravdepodobne tušíte, navrhnúť efektívnu stratégiu riadenia ľudských zdrojov môže byť náročné. Ak si teda chcete uľahčiť prácu, rozhodne by ste mali využiť riešenia, ktoré vám pomôžu.
Týmito riešeniami sú rôzne nástroje a softvér. Hoci je z čoho vyberať, radi by sme vám odporučili jeden, ktorý potrebujete najviac: Sloneek.
Ako môže Sloneek posilniť HR stratégiu vašej malej firmy:
Sloneek je systém riadenia ľudských zdrojov vytvorený pre malé firmy, ako je tá vaša. Vďaka tomuto inteligentnému riešeniu:
- môžete vytvoriť priestor pre rozvoj zamestnancov,
- môžete štandardizovať HR procesy vo vašej spoločnosti,
- získate prehľad o všetkých svojich zamestnancoch na jednom mieste,
- môžete spravovať svoj tím na diaľku z akéhokoľvek miesta na svete bez toho, aby ste museli chodiť do kancelárie,
- dať svojim kolegom flexibilitu,
- a ďalšie.
A čo viac, so Sloneekom sa nikdy nemusíte starať o rozpočet. Náš najbohatší plán funkcií môžete získať len za pár eur každý mesiac na aktívneho používateľa. Vyskúšajte teda našu bezplatnú skúšobnú verziu ešte dnes a vytvorte si svoju najlepšiu stratégiu riadenia ľudských zdrojov.
Zlepšite svoju HR stratégiu so spoločnosťou Sloneek
Napriek tomu, že malé podniky často narážajú na obmedzenia, ako je malý rozpočet alebo nedostatok zdrojov, neznamená to, že nemôžu mať do svojej obchodnej stratégie implementované priamočiare stratégie riadenia ľudských zdrojov. Implementáciou tipov, ktoré sme s vami práve zdieľali, rýchlo zmeníte svoju aktuálnu stratégiu z 0 na 100.
Dúfame, že sa vám tento článok páčil. A ak áno – neváhajte si prečítať ďalšie. Píšeme o všetkom, čo súvisí s HR, takže na vás čaká oveľa viac zasväteného obsahu.
Tiež nás môžete kontaktovať, ak máte nejaké otázky, a budeme radi, keď si Sloneek vyskúšate.
Veľa šťastia!
HR manažment stratégia pre malé firmy – checklist
- zvládnuť svoj náborový proces
- zabezpečiť spokojnosť zamestnancov
- rozvíjať talent management a prispôsobiť sa lokálnym aj globálnym potrebám
- postarať sa o právnu stránku veci
- prijať spätnú väzbu a prispôsobiť sa
- zaobstarať si správne nástroje, ktoré vám uľahčia prácu
FAQ
Teraz je čas získať odpovede na niektoré z najčastejšie kladených otázok o stratégiách riadenia ľudských zdrojov pre malé podniky!
- Čo je to stratégia riadenia ľudských zdrojov?
Stratégia riadenia ľudských zdrojov je súbor plánov a postupov, podľa ktorých musí organizácia riadiť svoje ľudské zdroje. Je to plán spoločnosti na implementáciu všetkých zásad, programov a postupov, ktoré najlepšie vyhovujú jej potrebám. - Prečo moja malá firma potrebuje HR stratégiu?
Preto, že vám pomôže pri dlhodobom plánovaní a rozvoji vašej spoločnosti. Vďaka prepracovanému plánu vám tiež môže uľahčiť získanie toho najlepšieho z vašich zamestnancov a zabezpečiť, aby boli so svojou prácou spokojní a svojej práci oddaní. - Ako môžem vytvoriť HR stratégiu pre svoju malú firmu?
Najlepší spôsob, ako k tomu pristúpiť, je: premyslieť si ciele podniku a obchodnú stratégiu, naplánovať a potom urobiť posledný krok. Najprv si rozmyslite, akú stratégiu chcete mať. Potom si naplánujte, čo k tomu budete potrebovať. Nakoniec to jednoducho vykonajte implementáciou všetkých naplánovaných prvkov. - Aké sú kľúčové prvky, ktoré by mala obsahovať HR stratégia pre malé podniky?
Všetky HR manažment stratégie pre malé podniky by sa mali skladať z: zvládnutia vášho náborového procesu, zabezpečenia spokojnosti zamestnancov, silnej organizačnej stratégie, premysleného talent managementu, investícií do školenia a rozvoja, starostlivosti o právny aspekt, prijímania spätnej väzby a na jej základe upravovania stratégie a získavania správnych nástrojov. - Aké nástroje mi môžu pomôcť so zvládnutím stratégie riadenia ľudských zdrojov pre malé firmy?
Pre malé podniky je k dispozícii mnoho nástrojov, ktoré môžu pomôcť s riadením ľudských zdrojov. Medzi príklady patria Sloneek, YouEngage, Slack, Asana, Google Sheets a ďalšie. Malé podniky by sa mali zamerať predovšetkým na ceny týchto nástrojov, pretože majú často malé rozpočty.



